مدیریت مصرف در ساختمان هوشمند

یکی از مهمترین موضوعاتی که در دهه های اخیر مورد توجه بسیاری از مردم در جوامع مختلف قرار گرفته است انرژی و مباحث پیرامون آن است. با گسترش صنعت و رشد روزافزون کارخانه ها و واحدهای تولیدی و صنعتی، اداره ها و ساختمان های مسکونی، محیط زیست با مخاطرات بسیاری مواجه گردیده است. از این رو مدیریت مصرف به یکی از راهکارهای پیشنهادی برای حفظ این میراث گران بها تبدیل گردیده است. مدیریت مصرف در ساختمان های هوشمند نیز یکی از بهترین راه حل هایی است که تا به امروز برای ساختارمند کردن این سیستم پیشنهاد شده است. در این مقاله شرکت خانه های هوشمند به بررسی نحوه مدیریت مصرف در خانه ها و ساختمان های هوشمند میپردازیم.

مدیریت مصرف چیست؟

مدیریت مصرف به مجموعه اقداماتی اطلاق میگردد که برای کاهش مصرف انرژی در یک مجموعه انجام میگردد. این کاهش با بهینه سازی مصارف انجام میگیرد. کاهش مصرف انرژی در یک ساختمان از روش های مختلف صورت میپذیرد. این روش ها معمولا به صه دسته اصلی تقسیم میگردند. روش های بدون هزینه، کم هزینه و با هزینه بیشتر.

روش های کم هزینه مدیریت مصرف مانند استفاده درست از وسایل مختلف، توجه به نوع مصرف، صرفه جویی و … بسیار ساده هستند. کافی است تا در زمان های مختلف متوجه نحوه مصرف انرژی باشیم. خاموش کردن چراغ ها و لامپ های اضافی، استفاده درست از سیستم های تهویه مطبوع، مدیریت مصرف لوازم خانگی و استفاده صحیح و در زمان مناسب از آن ها و …

روش های با هزینه کم مانند تعمیرات وسایل پر مصرف، جایگزینی وسایل کم مصرف تر با سیستم های قدیمی و …

روش های با هزینه های بالاتر مانند استفاده از سیستم های نوین، جایگزنی وسایل قدیمی، بهینه سازی سیستم های تهویه، و … میباشد. همچنین مدیریت مصرف به وسیله ساختمان هوشمند نیز از این دسته از روش ها میباشد.

انواع سیستم های های هوشمند ساختمانی

روش های مختلفی برای هوشمند سازی یک ساختمان وجود دارد. این روش ها وابسته به نوع تکنولوژی مورد استفاده تقسیم میشود که یکی از این روش ها  استفاده از دستگاه های BMS است.

BMS یا سیستم مدیریت ساختمان

این روش یکی از راه های قدیمی هوشمندسازی ساختمان میباشد. در این سیستم، برای هوشمند سازی یک ساختمان، اجزای مختلف به وسیله سیم های مخصوص با پروتکل های مختلف به یکدیگیر متصل میگردند. این موضوع، یعنی لزوم استفاده از ارتباطات با سیم اجزا و ساخت تابلوهای برق کنترلی و همچنین کنترل به وسیله تاچ پنل ها باعث میشود، هوشمندسازی ساختمان تنها در حین فرآیند ساخت قابل انجام باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *